Onze workshops
Bewegen is heel belangrijk
De motorische ontwikkeling heeft veel invloed op de totale ontwikkeling van een kind.
Bewegen, gedrag en leren hebben veel met elkaar te maken.
Wanneer kinderen weinig bewegen of delen hebben overgeslagen, kan dit veel invloed hebben op bijvoorbeeld het leren, het schrijven en ook op het gedrag.
Bewegen = leren & leren = bewegen.
Door verschillende oefeningen, zie hiervoor de tabbladen, gaan we samen in beweging!
Workshop bewegend leren
Werk jij met kinderen die problemen hebben met leren, concentreren en gedrag?
Wil jij weten waarom bewegen zo belangrijk is voor de ontwikkeling van het brein?
Wil je meer bewegen met de klas, maar weet je niet wat je met de kinderen kunt doen en hoe je dit moet organiseren?
Wil jij de lessen leuker maken, waardoor kinderen de lesstof nog beter onthouden?
Wil jij beweegmomenten tijdens de lessen, maar heb je een beetje hulp nodig ter inspiratie?
Dan is dit een mooie workshop voor jou of voor jouw team!
Wat levert de workshop jou en jouw team op:
- Je krijgt informatie over waarom Bewegend Leren belangrijk is voor de ontwikkeling van het brein.
- Je krijgt informatie over hoe je in de klas, in kleine groepjes en individueel meer aan Bewegend Leren kunt doen.
- Je gaat zelf in een circuitvorm verschillende activiteiten doen ter inspiratie voor in jouw eigen groep.
Dit is wat je van ons krijgt:
- In een bijeenkomst van circa twee uur krijg je informatie en ga je zelf aan de slag met Bewegend Leren.
- Je krijgt een mapje mee met verschillende onderzoeken, verschillende activiteiten ter inspiratie en wat extra informatie over Bewegend Leren.
De workshop wordt door mij, Mary Beijer en Marleen Blanken (van Koter Koots te Scherpenzeel) verzorgd.
Wilt u meer informatie over de workshop, neem dan contact met één van ons op.
Bewegend leren verdiepingsworkshop
Je hebt de basisworkshop Bewegend Leren gevolgd en bent toe aan verdieping.
Je bent nieuwsgierig wat de drie dimensies van leren en bewegen inhoudt en waarom dit belangrijk is voor het leerproces.
Je wilt aan de slag met het ontwikkelen van beweegactiviteiten, want daar kom je in de dagelijkse praktijk niet aan toe.
Dan is dit een mooie workshop voor jou!
Goed om te weten:
Om deze workshop te volgen moet je de basisworkshop gevolgd hebben.
De focus in deze workshop ligt op de leerlijn leesvoorwaarden en spelling.
Wat levert de workshop jou en jouw team op:
* Je krijgt informatie over de drie dimensie van leren en bewegen.
* Je gaat aan de slag met de leerlijn leesvoorwaarden of spelling en koppelt dit aan beweegactiviteiten.
Dit is wat je van ons krijgt:
* In een bijeenkomst van circa twee uur krijg je meer achtergrondinformatie en ga je zelf beweegactiviteiten ontwikkelen bij de leerlijn leesvoorwaarden of spelling.
* Je krijgt tijd om praktisch aan de slag te gaan onder begeleiding.
Mocht je deze workshop gaan volgen, neem dan het volgende mee:
* Laptop of Chromebook,
* De handleiding van de spellingsmethode die jij op school gebruikt (met de doelen voor de aankomende periode).
Doelgroep:
Leerkrachten groepen 1 t/m 8, intern begeleiders, RT-ers
Lezing: De sprong van het negenjarige kind.
De ontwikkelingsfase van het 9-jarige kind.
In hun negende levensjaar maken veel kinderen een belangrijke verandering door: de sprong van het 9-jarige kind. Deze kinderen zitten in de gevoeligste periode van hun ontwikkeling. Kinderen in deze ontwikkelingsfase voelen veel en weten niet altijd hoe ze daarmee om moeten gaan. Langzaam laten ze de magische sprookjeswereld achter zich en maken ze kennis met de werkelijke wereld die ze steeds meer en ook intenser gaan ervaren en beleven.
We zien deze verandering aan het gedrag van kinderen. Ze worden brutaler en eigenwijzer, doen stoer, zijn sneller boos of plotseling heel verdrietig. Kinderen in deze leeftijd kunnen ook moeite met inslapen krijgen, angstiger zijn, zich terugtrekken of er ontwikkelen zich mogelijk zelfs lichamelijke klachten. Dit kunnen signalen zijn die aangeven dat het kind een verandering doormaakt.
In deze ontwikkelingsfase gaan kinderen vanuit een nieuw gezichtspunt naar de dingen kijken. Zo worden ze zich bewust van hun eigen ‘ik’ en komen hierdoor tegenover ‘de ander’ te staan. Ook het gevoelsleven van een kind van 9 jaar ondergaat een grote verandering. De buitenwereld en alles wat daarin gebeurt lijkt nu pas echt “binnen” te komen. Ze gaan kritischer vragen stellen over regels en gewoonten of maken zich meer zorgen over de wereld om hen heen. Wat ook meespeelt is dat ze hun eigen wereld groter willen maken, tegelijkertijd is er nog veel behoefte aan veiligheid en geborgenheid. Het is een drempelovergang waardoor het kind zich kwetsbaar voelt.
De 9-jarigen herkennen veel in elkaar, maar krijgen ook meer oog voor onderlinge verschillen. Ze vergelijken zichzelf en hun prestaties voortdurend met leeftijdgenoten. Dit kan aanleiding zijn voor onderlinge botsingen en zelfs pesten. Ook vriendschappen worden op de proef gesteld, maar worden tegelijkertijd betekenisvoller. Voor de kinderen is het van belang dat ze juist in deze leeftijd ondersteund worden! Dat we ze loslaten om de wereld in te stappen en hen ook weer op te vangen als het nodig is. Bouwen aan veerkracht en zelfvertrouwen is in deze periode van het groot belang om zich gezond te ontwikkelen.
Na deze lezing
- Begrijp je beter wat er in het kind omgaat.
- Weet je wat deze fase zo belangrijk en levensbepalend maakt en hoe deze zich verhoudt tot de verdere ontwikkeling van kinderen.
- Weet je wat deze fase voor kinderen (en hun ouders) extra lastig maakt.
- Ontdek je wat kinderen in deze periode nodig hebben.