Coachee spel
C oncrete en praktische werkwijze voor iedereen die op coachende wijze met kinderen werkt.
O ntwikkeld in de kindercoach-, opleidings- en onderwijspraktijk.
A fgestemd op de zorgvraag van het kind, de ouders en de begeleider.
C ombinatie van diverse werkvormen.
H oofd, hart en handen worden aangesproken.
E ffectief hulpmiddel om het ontstane probleem naar de oplossende fase te begeleiden.
E igen kwaliteiten en talenten van zowel het kind, als de ouders en de begeleider staan voorop.
Het doel
Het COACHEE!-spel geeft de begeleider informatie over het kind en de situatie waarin het zich bevindt.
Het kind moet verschillende vragen beantwoorden of opdrachten uitvoeren. Deze vragen en opdrachten gaan over zes verschillende levensgebieden: kind en familie, kwaliteiten en talenten, zorgvraag of het probleem van het kind, het zelfbeeld en probleemoplossend vermogen, het kind op school en het hebben van en omgaan met emoties.
Door het kind verschillende werkvormen aan te bieden, kan het op diverse manieren informatie geven. De werkvormen zijn bijvoorbeeld: filosoferen, tekenen, knutselen, gebruikmaken van spel– en bewegingsvormen en gesprekken voeren.
Na het beantwoorden van iedere vraag en het maken van verschillende opdrachten verzamelt het kind stenen voor het pad. Dit pad is ontstaan door de stenen te leggen in de rivier. Zo komt het kind elke keer een stapje verder.