Over taal in blokjes
Om dyslectische kinderen of zwakke lezers en/of spellers nog beter te kunnen begeleiden werk ik met de F&L methode.
Hiervoor heb ik de cursus Taal in blokjes gevolgd.
Het is een cognitieve taalkundige methode voor technisch lezen en spelling.
De methode gaat uit van de klanken van de taal.
Aan de hand van de verschillende groepen klanken wordt het taalsysteem met de bijbehorende regels duidelijk gemaakt.
Om de verschillen tussen de verschillende klanksoorten duidelijk te maken, maakt de methode gebruik van een kleurcode en de ‘klankblokken’ in verschillende kleuren.
Elk blok stelt een letter voor, de klank bepaalt de kleur van het blok. Zo worden woorden samengesteld. De structuur van de woorden wordt daardoor goed zichtbaar en hierdoor is het toepassen van de basisregels tijdens het oefenen ervan eenvoudig en overzichtelijk.
t a a l – r e (e) – g e l s
Vervolgens wordt het systeem verder uitgewerkt met kennis van de woordopbouw, regels voor leenwoorden (woorden die oorspronkelijk uit een andere taal komen) en regels voor de zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden en werkwoorden.
De training van het lezen gaat gelijk op met de spelling. Hierbij wordt gebruik gemaakt van dezelfde kleurcode als bij de spelling. Met behulp van fluorstiften kunnen de verschillende soorten klanken in het woord gemarkeerd worden. Hierdoor wordt de klank- en lettergreepstructuur van de woorden duidelijk zichtbaar. Het gaat dus niet alleen om het opvullen van hiaten in de taalkennis, maar om het aanbrengen van een systeem waarin alles onderling samenhangt.