Werkwijze van het Kompas
Kennismaking
Wanneer u overweegt uw kind aan te melden, kunt u contact met mij opnemen om een telefonische afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek.
Dit gesprek is geheel vrijblijvend.
In een gesprek van maximaal een half uur zullen we in het kort de hulpvraag van uw kind bespreken en ontvangt u aanvullende informatie over de praktijk. Meestal blijkt al snel of uw kind binnen de praktijk geholpen kan worden of dat er eventueel doorverwijzing nodig is.
Intake
Het intakegesprek neemt ongeveer een half uur tot een uur in beslag. Tijdens het intakegesprek met u, zal behalve de formele inschrijving ook de begeleidingsvraag in kaart worden gebracht en informatie verzameld worden over uw kind, de school en de thuissituatie. Daarbij is het handig wanneer u, indien voorhanden, aanvullende gegevens meebrengt van school (rapporten, resultaten van het leerlingvolgsysteem, werkschriften). Bovendien zijn gegevens van andere instanties, zoals rapportages van eventueel eerder verricht onderzoek (medisch, psychologisch, pedagogisch, didactisch, motorisch of logopedisch) belangrijk om in te zien. Om de beginsituatie van de begeleiding precies te kunnen bepalen worden standaard de SVT van dat vak afgenomen en een diagnostisch leergesprek. Als alle gegevens compleet zijn, stel ik een handelingsplan op. Dit is een plan waarin de problematiek wordt beschreven, hoe eraan gewerkt zal worden en wanneer de evaluatie plaatsvindt. Dit doe ik bij voorkeur na contact en in samenspraak met de school, maar dit is afhankelijk van de medewerking van de school en uw toestemming.
Na een periode van ongeveer drie maanden, tenzij het eerder nodig is, evalueren we de begeleiding in het voortgangsoverleg. Blijkt na overleg met alle betrokkenen, dat de leerdoelen van uw kind bijgesteld moeten worden, dan zal het handelingsplan aangepast worden. Dit gesprek voer ik met u, waarbij we ook afspraken zullen maken over het eventuele vervolg van de begeleiding. Aan het einde van de begeleiding wordt aangegeven wat er is gebeurd en wat de resultaten zijn.
Contact met derden
Met uw toestemming zoek ik contact met de school (leerkracht en intern begeleider) van uw kind voor een kennismakingsgesprek.
De begeleiding
Tijdens de RT wordt doelgericht en intensief gewerkt aan de oplossing van het probleem of om uw kind te leren met dit probleem om te gaan. De kracht ligt in het één op één werken, hulp op maat en dus afgestemd op de onderwijsbehoefte van uw kind. De begeleiding vindt plaats in wekelijkse bijeenkomsten van drie kwartier op een vast tijdstip. Dit kan zowel onder als na schooltijd plaatsvinden. De duur van de begeleiding hangt af van de vorderingen maar ook van de aard van het probleem.
RT/Onderwijspraktijk “Het Kompas” richt zich met name op leerlingen van het basisonderwijs.
Ieder kind is uniek. Als het iets leert en ontwikkelt, doet het dat in een eigen tempo en verwerft het de nieuwe kennis en vaardigheden op een eigen manier. Het ene kind leert makkelijker dan het andere. De meeste kinderen doorlopen de basisschool zonder problemen.
Sommige kinderen zijn meerbegaafd, hebben extra uitdaging nodig en kunnen bijvoorbeeld hulp gebruiken bij het leren leren.
Soms gaat het leren en het opnemen van de oefenstof echter stroever dan verwacht, ondanks de inzet van het kind. Kinderen met een gedrag-, ontwikkeling- en/of leerproblemen hebben vaak het gevoel dat ze niet competent zijn.
Ze lopen achter en ze kunnen zich dan vaak anders voelen dan hun leeftijdgenootjes. Op school wordt er dan extra hulp geboden. Wanneer het dan ook niet met extra hulp en aandacht van de leerkracht lukt of wanneer de school geen uren voor remedial teaching beschikbaar heeft, dan kan er beroep gedaan worden op een externe remedial teacher. Hij of zij verleent hulp aan kinderen die meer dan de gewone zorg nodig hebben. Dit gebeurt in samenwerking met de ouders en de groepsleerkracht van het desbetreffende kind. Het is daarom van groot belang aan te sluiten bij datgene wat uw kind wel kan en om verder te kijken waar uw kind in gedrag, ontwikkeling of op leergebied een stap verder geholpen kan worden.