De doelgroep van het Kompas
Onderwijspraktijk “Het Kompas” richt zich met name op leerlingen van het basisonderwijs.
Ieder kind is uniek. Als het iets leert en ontwikkelt, doet het dat in een eigen tempo en verwerft het de nieuwe kennis en vaardigheden op een eigen manier. Het ene kind leert makkelijker dan het andere. De meeste kinderen doorlopen de basisschool zonder problemen.
Sommige kinderen zijn meerbegaafd, hebben extra uitdaging nodig en kunnen bijvoorbeeld hulp gebruiken bij het leren leren.
Soms gaat het leren en het opnemen van de oefenstof echter stroever dan verwacht, ondanks de inzet van het kind. Kinderen met een gedrag-, ontwikkeling- en/of leerproblemen hebben vaak het gevoel dat ze niet competent zijn.
Ze lopen achter en ze kunnen zich dan vaak anders voelen dan hun leeftijdgenootjes. Op school wordt er dan extra hulp geboden. Wanneer het dan ook niet met extra hulp en aandacht van de leerkracht lukt of wanneer de school geen uren voor remedial teaching beschikbaar heeft, dan kan er beroep gedaan worden op een externe remedial teacher. Hij of zij verleent hulp aan kinderen die meer dan de gewone zorg nodig hebben. Dit gebeurt in samenwerking met de ouders en de groepsleerkracht van het desbetreffende kind. Het is daarom van groot belang aan te sluiten bij datgene wat uw kind wel kan en om verder te kijken waar uw kind in gedrag, ontwikkeling of op leergebied een stap verder geholpen kan worden.
Van de praktijk kunt u het volgende verwachten:
* Het onderzoeken van kinderen die extra hulp nodig hebben op het gebied van (begrijpend)lezen, spelling, schrijven, en/of rekenen.
* Het samenstellen van een hulpplan voor deze kinderen.
* Het uitvoeren van dit hulpplan in samenwerking met de groepsleerkracht en de ouders.
* Het aanleren van vaardigheden om met leerprobleem/-stoornis te kunnen omgaan.
* De begeleiding van de school om een doorgaande lijn in de hulp aan het kind zeker te stellen.
Deze hulp is mogelijk voor de volgende onderwijs leergebieden:
- rekenen.
- taalontwikkeling.
- lezen (technisch en begrijpend).
- spelling.
- schrijven.
- werkhoudingproblemen.
- sociale vaardigheden.
- leren leren.
De hulp is afgestemd op en aangepast aan de mogelijkheden van elk individueel kind afzonderlijk. Natuurlijk kan de remedial teacher niet alle kinderen helpen, want niet alle hulpvragen liggen binnen haar vakgebied. Mocht dit voorkomen, dan wordt geadviseerd andere specialisten te raadplegen.