De methode hands-on rekenen
Elk kind kan rekenen.
Het belangrijkste is dat kinderen rekenen vanuit hoeveelhedenen niet vanuit tellen of in het tellen blijven hangen. En net dat is, samen met richtings- en automatiseringsproblemen het knelpunt waar veel kinderen met rekenproblemen mee te kampen hebben.
Hands-on® rekenen is gebasseerd op de volgende ervaringen en (wetenschappelijke) inzichten:
- hoeveelheden leren herkennen is essentieel voor het getalbegrip.
- rekenen en richtingen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
- het werkgeheugen schiet vaak tekort bij kinderen met leermoeilijkheden.
- stress blokkeert het leren, het geheugen en het welbevinden.
- op de vingers tellen is uit den boze, rekenen met je lichaam en je handen waar je niet eens naar kijkt, een zegen.
Doelstellingen (onder andere) :
- hoeveelheden herkennen (Subitizing)
- hoeveelheden leren aanvoelen, letterlijk ‘aanvoelen’ met de handen erbij.
- juiste telrichtingen ontdekken en in gebruik nemen uit handelen en eigen ervaring.
- splitsingen leren aanvoelen en gebruiken.
- overbrugging tiental, honderdtal, … leren aanvoelen en gebruiken.
- hoofdrekenend optellen en daarna aftrekken.
- sterk gestructureerde aanpak in kleine stappen.
- stressvermindering in het rekenen.
Wat maakt het uniek?
De hands-on® methode is een unieke aanpak, gebaseerd op inzicht, handelen en ervaren. Het is een totaalpakket waarbij inzichten uit de psychomotorische therapie gecombineerd worden met inzichten uit het wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk. Rekenen vanuit een unieke, speelse, efficiënte en schematisch-manipuleerbare psychomotorische aanpak.